Ulama Nusantara: Generasi Penerus Perkembangan Islam di Nusantara
SYEKH MUHAMMAD NAFIS AL-BANJARI
Nama beliau sebagaimana yang tercatat dalam
kitabnya, al-Durr al-Nafis ialah Sheikh Muhammad Nafis bin Idris bin
Hussein al-Banjari (al-Banjari 1927: 2), dan al-Banjari itu nisbah kepada
negeri Banjar. Beliau lahir sekitar tahun 1148H/1735M, di Kota
Martapura, Kalimantan Selatan, Indonesia. Beliau berasal daripada keluarga bangsawan atau
kesultanan Banjar. Silsilah dan keturunannya dikatakan
bersambung sehingga Sultan Suriansyah (1527-1545M). Justeru, ada yang mengatakan silsilah lengkapnya adalah Muhammad
Nafis bin Idris bin Husien bin Ratu Kasuma Yoeda bin Pangeran Kesuma Negara bin Pangeran
Dipati bin Sultan Tahlillah bin Sultan Saidullah bin Sultan Inayatullah bin Sultan Mustain Billah
bin Sultan Hidayatullah bin Sultan Rahmatullah bin Sultan Suriansyah. Beliau hidup semasa
tiga pemerintahan Sultan Banjar, iaitu Sultan Tahlilullah XIV
(1707-1745M), Sultan Tamjidullah XV (1745-1778M) dan Sultan Tahmidullah XVI (1778-1808M).
Beliau dikatakan juga hidup sezaman dengan Syeikh Muhammad
Arsyad bin Abdullah al-Banjari. Ini disebabkan kerana kedua-duanya pernah belajar di Makkah
dan Madinah. Beliau juga ialah pengikut mazhab Syafi’i,
berhaluan Ahli Sunnah wal Jamaah dengan mengikuti Imam Abu Hassan al-Asy‘ari
dan bertarekat dengan pelbagai tarekat yang muktabar seperti Qadariyyah (disandarkan
pada Syeikh ‘Abdulqadir al-Jilani), Syattariyyah (Sheikh Abdullah asy-Syattari),
Naqsyabandiyyah mengikuti aliran Baha’uddin al-Naqsyabandi, al-Khalwatiyyah
atau juga dikenali sebagai Anfasiyyah dan akhir sekali Samaniyyah
yang dibawa oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Karim as-Samani al-Madani.
Semenjak kecil, Syeikh Muhammad Nafis memang sudah menunjukkan bakat dan kecerdasan yang
tinggi jika dibandingkan dengan teman-teman sebayanya.
Bakat dan kecerdasan yang dimilikinya ini membuatkan Sultan Banjar tertarik sehingga mengantarkan Nafis al-Banjari belajar dan mendalami ilmu-ilmu
agama Islam di Makkah. Nafis al-Banjari telah belajar dengan para ulama yang terkenal, baik yang
menetap mahupun yang kadangkala menziarahi dan mengajar di al-Haramayn (Makkah dan Madinah)
dalam pelbagai cabang ilmu keIslaman, seperti Tafsir, Fiqh, Hadis, Usuluddin, dan Tasawuf.
Dalam semua bidang ilmu yang dipelajarinya tersebut,
bidang tasawuf amat digemarinya. Justeru, beliau telah menghabiskan banyak masanya dengan mendalami
kitab-kitab tasawuf dan berguru dengan guru-guru tasawuf. Antara guru sufinya ialah Syeikh Abdullah
bin Hijazi al-Sharqawi (1150- 1227H/1737-1812M), Sheikh Siddiq bin ‘Umar Khan,
Syeikh Muhammad bin ‘Abd al-Karim as-Samani al-Madani,
Syeikh ‘Abd al-Rahman bin ‘Abdulaziz al-Maghribi
dan Syeikh Muhammad bin Ahmad al-Jauhari. Di samping itu, terdapat juga guru-guru lain yang menjadi
guru kepada Nafis al-Banjari, iaitu Syeikh Yusuf
al-Aruzi al-Misri dan Sheikh Yusuf Abu Dharrah al-Misri.
Selepas beliau
begitu mahir dalam ilmu tasawuf dengan menyertai pelbagai tarekat tasawuf dan
menguasai ilmu tasawuf, beliau telah diberi ijazah atau kebenaran daripada
guru-gurunya untuk mengajar ajaran Islam dan membimbing ilmu tasawuf kepada
masyarakat Islam. Kebenaran ini sekali gus melayakkan beliau digelar dengan
gelaran ‘Syeikh’ dan murshid kerana kebolehannya dalam bidang tarekat
sufi dan furu‘nya, serta telah diberi gelaran kehormatan, yaitu Maulana
al-‘Allamah al-Fahhamah al-Murshid ila Tariqah Salamah.
Karya-karya
Muhammad Nafis al-Banjari: Al- Durrun Nafis (mutiara yang indah),
membicarakan tentang akidah, tasawuf dan tarekat, Majmu’ul Asrar li
Ahlillahil Athyar, membicarakan tentang ilmu tasawuf. Nafis
al-Banjari telah memainkan peranan penting dalam proses kemajuan
dan penyebaran Islam di Pulau Kalimantan bersama-sama dengan Sheikh Muhammad Arsyad
al-Banjari. Hal tersebut bermula ketika beliau kembali ke Nusantara, iaitu pada tahun
1210 H/1795. Pada ketika itu, sultan yang memerintah Banjar ialah Sultan Tahmidillah (Raja Islam
Banjar XVI, 1778-1808 M). Namun begitu, Nafis al-Banjari tidak berada lama di sana karena beliau
tidak suka kepada kekuasaan yang senantiasa menggodanya
dan tambahan lagi, urusan perkembangan Islam di sekitar Martapura dan Banjar
sudah dilakukan oleh Syeikh Muhammad Arsyad dengan terbinanya pusat-pusat pendidikan Islam.
Pada tahun
1526, kerajaan Banjar telah menjadikan Islam sebagai agama utama dan
agama resmi kerajaan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar